مشخصات

کشور ایران
استان خراسان رضوی
شهرستان گلبهار
بخش مرکزی
جمعیت  ۳۶٬۸۷۷ نفر
مساحت ۴۰۰۰ هکتار
زبان گفتار گویش خراسانی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۱۸۷ متر
شرایط آب و هوا سرد و معتدل
پیش شماره تلفن ۰۵۱
شناسه ملی خودرو 42  ط
ره آورد فیروزه، زرشک، تسبیح، زعفران و ....

گلبهار مرکز شهرستان گلبهار، یکی از شهرهای برنامه‌ریزی شده ایران و استان خراسان رضوی است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر مشهد قرار دارد. نوین شهر گلبهار برای اسکان سرریز جمعیت مشهد ساخته شد. این شهر از جنوب به سلسله کوه‌های بینالود و از شمال به رشته‌کوه‌های هزار مسجد و رودخانه کشف‌رود منتهی شده‌است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳۶٬۸۷۷ نفر بوده‌است. آب و هوا در گلبهار عموماً سرد و معتدل است، میانگین دما ۱۱٫۷ درجه سانتی گراد است. این شهرستان در شمال استان خراسان رضوی واقع شده‌است و از جاده ۲۲ می‌توان به آن دسترسی داشت. با افتتاح بزرگراه جدید مشهد به گلبهار، چناران و قوچان، دسترسی به گلبهار سریع تر می‌شود.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی و گلمکان
 
روستاها:
نیستان، زناقل، میرزاحسن، درنگون، خان تپه، گلم، کرتو، قره کوسه، تمندر، به‌آباد و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان گلبهار

 
منطقه دیدنی گلمکان
در این منطقه چند شاخه رودخانه دائمی که از رشته کوه بینالود سرچشمه می گیرند وجود دارد که از مهمترین آنان می توان به رودخانه گلمکان با طول تقریبی ۳۰ کیلومتر اشاره کرد که در سر چشمه آن و در میان بلندترین ارتفاعات خراسان دریاچه طبیعی چشمه سبز با وسعت تقریبی ۱۵ هکتار وجود دارد که آب سبک و گوارای آن به منظور آبیاری باغات و مزارع شهر گلمکان استفاده می شود. بواسطه شرایط اقلیمی مناسب محصولات سردسیری مرغوبی از جمله :گیلاس ، آلبالو، سیب و گردو در این منطقه به وفور تولید می شود .همچنین به دلیل وجود باغات ، رودخانه های دائمی و ارتفاعات ،این منطقه از مناسب ترین ییلاقات اطراف مشهد به شمار می آید.زبان مردم منطقه فارسی است که آنرا با لهجه ای شیرین تلفظ می کنند.
 
فرودگاه گلبهار
این فرودگاه در ابتدای ورودی شهر جدید گلبهار واقع شده است. فرودگاه گلبهار با طول باند 3300 FT  و تاکسی وی موازی با باند ، چهار خروجی ، آشیانه و رمپ با ظرفیت بیش از 70 فروند هواپیمای شخصی و آموزشی ، همچنین پروازهای ناوبری به سراسر ایران ارائه خدمات می نماید.این شرکت که در اردیبهشت ماه سال 1380 به ثبت رسیده است، فعالیت خود را با یک فروند هواپیمای Sky Walker آغاز نمود و بعدها با توجه به درخواست های متعدد جوانان برای آموزش های خلبانی نسبت به احداث فرودگاهی خصوصی در این استان اقدام نمود که در حال حاضر این فرودگاه در زمره مهمترین فرودگاه های آموزش خلبانی در کشور قرار دارد.
 
دریاچه مصنوعی گلبهار
دریاچه سنجاقک گلبهار یا دریاچه مصنوعی گلبهار با وسعتی حدود ۵.۴ هکتار در پارک ۱۵ هکتاری سنجاقک احداث شده است. در اطراف دریاچه، فست فود، کافی شاپ، لمکده، رستوران، قایق رانی پدالی و موتوری، بیگ بال، اسکی روی آب و همچنین رینگ دوچرخه سواری … قرار دارد. همچنین حضور دسته ها و گروه های پرندگان کوچ کننده در فصول مختلف سال، زیبایی این دریاچه را بیشتر می کنند.
 
پارک متحرک گلبهار
پارک متحرک در محله‌ مهتاب واقع شده است؛ یک پارک جمع و جور و تازه تاسیس که ویژگی های خاصی دارد. دلیل اینکه اسم متحرک به این پارک داده‌ اند این است که تمام وسایل بازی و مبلمان این شهر به صورت متحرک طراحی شده و مردم در کنار تفریح مجبور به بازی می‌شوند. این تعامل بین مردم، مبلمان و وسایل پارک باعث می‌شود مردم پویا و با نشاط این پارک را ترک کنند. اطراف این پارک را مجمتع‌های مسکونی تازه ساز فرا گرفته و به زودی شاهد افزایش جمعیت در این پارک خواهیم بود.